Wethouder jeugd? Werkelijk?

In Hoogeveen kan werkelijk alles zonder enige toetsing of controle

Mooie praatjes over jeugd, terwijl onder zijn bestuurlijke verantwoordelijkheid seksueel misbruik en mishandeling zijn doodgezwegen.

Wethouder Jeroen Westendorp (Jeugd, Gemeente Hoogeveen) presenteert zich publiekelijk als voorvechter van de Hervormingsagenda Jeugd, maar de feiten uit de dossiers tonen een ander beeld. Onder zijn verantwoordelijkheid is sprake van structurele schendingen, genegeerde klachten en een doofpotcultuur bij het CJG Hoogeveen.

Feitelijke constateringen

  • CJG Hoogeveen heeft signalen van mishandeling en seksueel misbruik stelselmatig niet gemeld.

  • Er is een onwettige uithuisplaatsing voortgezet, zonder rechterlijke machtiging en in strijd met fundamentele kinderrechten.

  • Ouders zijn systematisch uitgesloten van hun ouderlijk gezag, terwijl dossiers zijn vervuild met onrechtmatige gegevens.

Uitgesproken contrast

Westendorp spreekt publiekelijk over “normaliseren, nabijheid, maatwerk en zeggenschap in de jeugdzorg.” In werkelijkheid leidt dit beleid tot:

  • Onrechtmatige dossiervorming en dossierfraude.

  • Privacy-schendingen en obstructie van ouderrechten.

  • Het bewust in stand houden van een bestuurlijke doofpot.

Strafrechtelijke relevantie

Deze feiten zijn geen gewone beleidsfouten, maar hebben directe juridische en strafrechtelijke implicaties:

  • Niet-melding en verzwijging van kindermishandeling en seksueel misbruik (art. 242, 246, 300–304 Wetboek van Strafrecht).

  • Structurele schending van kinderrechten en ouderrechten (EVRM, IVRK).

  • Onrechtmatige gegevensverwerking en dossierfraude (AVG, WGBO, BW, art. 272 en 365 Sr).

  • Misbruik van macht en bestuurlijke nalatigheid, met grote gevolgen voor gezinnen en kinderen.

Bestuurlijke en maatschappelijke gevolgen

Deze handelswijze is ethisch onaanvaardbaar, juridisch ontoelaatbaar en maatschappelijk ontwrichtend. Het leidt tot:

  • Verlies van vertrouwen in jeugdzorg en lokaal bestuur,

  • Vergrote schade bij kinderen en ouders,

  • En noodzaak tot ingrijpen door Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, Openbaar Ministerie en landelijke politiek.

Het is evident dat de bestuurlijke verantwoording in Hoogeveen fundamenteel tekortschiet. Deze casus moet landelijk én juridisch worden opgepakt en heeft precedentwaarde voor toezicht op de jeugdzorgketen.


Disclaimer:
Deze publicatie is gebaseerd op gedocumenteerde feiten, officiële dossiers en klachten die reeds bij bevoegde instanties bekend zijn (IGJ, OM, Ministeries). Het doel van deze publicatie is het aan de orde stellen van structurele misstanden binnen de jeugdzorg en het lokaal bestuur.
Deze uiting valt onder mijn recht op vrijheid van meningsuiting (art. 10 EVRM, art. 11 EU-Handvest) en mijn recht op een effectief rechtsmiddel (art. 13 EVRM). De inhoud kwalificeert als klokkenluiden in het publieke belang en kan daarom niet worden beschouwd als smaad of laster.