𝟭𝟬𝟭 Het voortraject naar Dwang & Drang
Handleiding voor de KJP’er met Ambitie maar zonder Geweten


Wil je als KJP’er razendsnel je score verhogen én in de spotlight komen?

Hier volgt de beproefde strategie om een ouder die géén cliënt is, zónder toestemming, tóch in je eigen Gezin Psychiatrische traject te krijgen. Volg deze stappen voor snelle successen en maximale indruk bij je Raad van Bestuur!

Waarom?
● Cash-flow: Extra cliënten leveren direct geld op. Jaarlijks belanden duizenden jongeren gedwongen in jeugdhulp, vaak zonder vrijwillige instemming
(Bron: CBS Jeugdhulp 2024, tabel 6.1, p. 37)

● CV-boost & status: “Signaleren van problemen vóór intake”: een beleidsmatige hype, geprezen als professionaliteit
(Bron: Van Emden, Literatuurstudie drang & dwang, p. 7)

● Team-roem & publicatie: Meer doorverwijzingen = meer casussen voor vaktijdschriften & meer naam op LinkedIn
(Bron: Van Emden, p. 10-11)

Hoe?
● Leg zonder ouderlijke toestemming contact met Veilig Thuis
Dit gebeurt in ruim 40% van alle spoedzaken
(Bron: Routekaart Schadelijke Praktijken, p. 4; CBS Jeugdhulp 2024, p. 21)

● Een theatraal ‘vriendelijke’ benadering richting VT-backoffice geldt als samenwerkingsbewijs in het dossier
(Bron: Van Emden, p. 16)

● Doseer & verzwaar informatie: hoe zwaarder de melding, hoe sneller een crisismaatregel wordt toegekend
(Bron: Van Emden, p. 6-8)

● VT legt vast dat ‘overleg met ouder’ tot extra melding leidt bij weigering, maar 59% van ouders zegt nergens van te weten
(Bron: IGJ 2020 rapport ‘Toestemming & vrijheidsbeperking’, p. 7; Routekaart Schadelijke Praktijken, p. 5)

● Eindbrief naar VT, zeker níet naar huisarts: geen extra ogen, geen medische toets
(Bron: KJP kennisdossier, p. 8)

● “Kwetsbare toestemming” is feitelijk niet rechtsgeldig, maar dat gooi je naast je neer
(Bron: IGJ 2020, p. 7)

En dan?
Vind je VT te traag?
Sla huisarts over & ga direct naar de gemeente, waar je een ‘crisismaatregel’ regelt via de burgemeester

De procedure voor de Wvggz-crisismaatregel is vastgelegd in Kamerstukken & handreikingen: maximaal drie dagen dwang zonder rechter
(Wvggz, art. 7.2.2; https://lnkd.in/dCbaizYN, p. 2-3)

Dossier is privacy-proof afgesloten (AVG); niemand komt erin kijken tot het te laat is
(Bron: Van Emden, p. 7)

Realiteit & check
CBS: In 2022 gaf 28% van de jeugdigen aan nooit volledig te weten waarom ze werden opgenomen
(CBS Jeugdhulp 2024, tabel 6.1, p. 37)

IGJ & KJP waarschuwen voor disproportioneel & traumatisch gebruik van dwang
(IGJ 2020 rapport, p. 14-17; KJP dossier, p. 12-16)

Effect
Snelle opname niet gelijk aan betere uitkomst. Behandelresultaten dalen bij toename dwang
(Bron: Van Emden, p. 11)

Voor de snelle scorers
Hier begint het: dossiers raken besmet, gezag wordt doelbewust vernietigd vóór de rechter ook maar één blik kan werpen

Geen enkel kind heeft "GGZ VT van de Staat" als achternaam


Feitelijke omschrijvingen per bron/item:
Alles wat je niet mag weten van de drang en dwang binnen de GGZ-jeugd “hulp”

• Van Emden, E.R.A. (2021). Literatuurstudie Opvoeding, drang of dwang?

Geeft een overzicht van de juridische en pedagogische kaders rond
vrijheidsbeperkende maatregelen in de jeugdhulp, met focus op de impact en
risico’s van drang en dwang bij jeugdigen.

• KJP kennisdossier ‘Dwang en drang’

Bevat actuele standaarden, definities en casuïstiek over dwangmaatregelen
binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie, met nadruk op het terugdringen van
onnodige dwang en op maatwerk voor iedere situatie.

• IGJ 2020 rapport ‘Toestemming en vrijheidsbeperking in jeugdzorg’

Rapporteert over het ontbreken van rechtsgeldige toestemming in veel
drang/dwangtrajecten en beschrijft de juridische en praktische problemen bij het
toepassen van vrijheidsbeperking.

• CBS Jeugdhulp 2024, tabel 6.1, tabel 7.2

Levert feitelijke data over het aantal jongeren in jeugdhulp en hun ervaringen met
gedwongen trajecten, waaronder percentages onvrijwillige opname en ervaren
onduidelijkheid.

• Wvggz crisismaatregel uitwerking

Beschrijft stap voor stap hoe de crisismaatregel binnen de Wet verplichte ggz
(Wvggz) werkt, waardoor gemeenten ouders/jeugdigen tot drie dagen kunnen
laten opnemen zonder rechterlijke tussenkomst.




Let op: Bovenstaand leest als satire, echter elke stap is gebaseerd op eigen dossierervaringen en actuele praktijk bij GGZ-Drenthe Hoogeveen/Espria

Dit is niet fictief, maar dagelijkse realiteit in de GGZ-jeugd.